Zo schrijf je voor het web. Én voor je trouwe lezer Google.

Bijgewerkt: apr 13


Stel dat dit artikel in een gedrukt medium stond. Zou de tekst er dan precies hetzelfde uitzien? In grote lijnen wel, maar verschillen zijn er wel degelijk. Want schrijven voor het web heeft zijn eigen spelregels. En die hebben het vak van copywriters en tekstschrijvers aardig veranderd.


In het pre-internettijdperk schreven we teksten met één helder doel. Een advertentietekst moest overtuigen, een nieuwsbrief informeren en een handleiding instrueren. Tot dusver niks nieuws. Doelgericht communiceren was, is en blijft de essentie van tekstschrijven. Maar met de groeiende invloed van zoekmachines moeten we meer dan ooit op onze woorden letten. We hebben er namelijk een aandachtige lezer bij: Google!


Tips voor scherpe SEO-teksten

Google leest mee inderdaad. Sterker nog, deze grootmacht bepaalt de regels voor succesvolle online copy. Voor scherpe SEO-teksten, geoptimaliseerd voor zoekmachines. Met een hoge ranking op Google als beloning. En dat is tegenwoordig een doel op zich voor elk bedrijf. Daarom zetten we als taalspecialist de basisregels van goede webteksten op een rijtje:


· Schrijf zoals je doelgroep denkt - Een goede SEO-tekst is sterk gericht op de zoekopdracht van je doelgroep. Verwerk daarom altijd de woorden en woordcombinaties waarmee je gevonden wilt worden. Het is enorm belangrijk om hierover na te denken, voordat je gaat schrijven. Twijfel je over de juiste zoekwoorden, dan is een zoekwoordenonderzoek raadzaam. Bij Interlingo kunnen we je precies uitleggen hoe dit werkt.


· Doseer je zoekwoorden - Schrijven op basis van zoekwoorden is dus key voor een webtekst. Maar overdrijf niet, en zorg voor een goede balans tussen het aantal zoekwoorden en een prettig leesbare tekst. Google kan een tekst die doorspekt is met zoekwoorden namelijk niet waarderen. En je doelgroep natuurlijk ook niet.


· Voldoende en actuele content - Google vindt kwaliteit en kwantiteit belangrijk. Een webpagina bedraagt daarom bij voorkeur minimaal 400 woorden met relevante en unieke copy. Zorg bovendien dat je website dynamisch is door die regelmatig te voorzien van nieuwe content. Voor Google is dit een teken dat je site relevant en actueel is.


· Schrijf direct en doelgericht - Mensen lezen vluchtig op internet. Ze scannen je tekst en speuren naar concrete informatie. Gebruik daarom direct taalgebruik, zodat mensen snel vinden waarnaar ze op zoek zijn. Dit geldt vooral voor de koppen en tussenkopjes. Hieruit moet direct blijken wat de tekst inhoudelijk te bieden heeft.


· Blijf creatief – Misschien wel de belangrijkste regel: schrijf met gevoel en verlies je creativiteit niet uit het oog. Want ondanks de invloed van Google schrijf je op de eerste plaats voor je doelgroep. En die wil verwend worden met aangename content. Wat dat betreft is er gelukkig weinig veranderd.


Er is meer dan Google

Schrijven voor het web beperkt zich natuurlijk niet tot bovenstaande punten. Zo kent het schrijven voor social media zijn eigen geschreven en ongeschreven regels. Ook hierover kunnen we een blog vol schrijven. Dat geldt tevens voor teksten die je meertalig gaat publiceren. Binnenkort lees je waarom je ook hier extra scherp moet zijn op je woordkeuze. Houd ons dus in de gaten!



Wil je sparren over je webteksten? Neem contact met ons op voor een resultaatgerichte inzet van jouw online content.

19 keer bekeken