top of page

Creatieve teksten schrijven? Oefening baart kunst!

Bijgewerkt op: 14 apr. 2023


Schrijven kan iedereen. De een wat beter dan de ander. Maar voor het schrijven van creatieve teksten wordt de spoeling heel wat dunner. Dit ambacht vereist op z’n minst wat talent. En oefening. Heel veel oefening. Want hoe makkelijk een creatieve tekst ook wegleest, het schrijfproces is gewoon een kwestie van hard werken. Van schrijven en schrappen. En van learning by doing. Met deze blog helpen we je een eind op weg om het creatieve schrijftalent in jezelf te ontdekken.


Wat is creatief schrijven?


Creatief schrijven dus. Laten we eerst de definitie hiervan eens vaststellen. Want een creatieve tekst is nogal een breed begrip. Gedichten of songteksten vallen hieronder, maar daarvoor ben je vast niet op deze blogpagina.


Bij Interlingo zetten we de kunst der letteren in voor commerciële doeleinden. Voor wervende advertentieteksten of verrassende webteksten bijvoorbeeld. Kortom: voor creatieve copy die een helder doel dient. Namelijk een kernboodschap zo sterk mogelijk verwoorden. Met een tekst die alles in zich heeft om de lezer van a tot z te boeien. Want creativiteit kan hét verschil maken of een tekst wordt gelezen of dat men afhaakt na twee zinnen.


Het doel van creativiteit is dus primair dat de tekst daadwerkelijk gelezen wordt. Maar de bijvangst van je creativiteit is niet te onderschatten. Jouw creatieve stijl zegt veel over hoe jij als afzender of merk in het leven staat. Gebruik je veel humor in je tekst? Dan straalt dit direct af op jou als persoon of merk. Zoek maar eens naar wat communicatie-uitingen van Coolblue. Hun belofte ‘alles voor een glimlach’ maken ze waar in hun service, maar ook in hun teksten, die uitblinken in de betere woordgrappen.

Creatief schrijven: voorbeelden

Humor kan een waardevol middel zijn, maar natuurlijk leent niet iedere tekst zich voor woordgrappen. Daarom is het goed om ook uit andere creatieve vaatjes te tappen. We geven je enkele voorbeelden.


Maak je tekst levendig Een creatieve tekst heeft ritme. Lange zinnen worden afgewisseld met korte, want dat leest net wat lekkerder. Het geeft de tekst de gewenste rustmomenten en het voorkomt dat de lezer struikelt over veel lange zinnen. Een eenvoudige test of jouw copy het gewenste ritme heeft, is de tekst hardop voorlezen. Je hoort direct waar je tekst hapert.


Gebruik spreektaal

Een tekst die leeft, houdt de lezer veel langer vast dan gortdroge zinnen. Probeer daarom te schrijven, zoals je praat. Met spreektaal dus. Het effect dat je bereikt, is dat je woorden écht contact maken met de lezer. Een hulpmiddel: probeer tijdens het schrijfproces jezelf te richten tot één persoon die je doelgroep vertegenwoordigt.


Ga niet zenden

Een grote valkuil tijdens het schrijven is het verwoorden van jouw boodschap als absolute waarheid. Oftewel: jij zendt, de lezer ontvangt. Het is veel prettiger, en bovendien geloofwaardiger, als je jouw verhaal met enige nuance vertelt. Stel zaken ter discussie en geef je mening in plaats van jouw boodschap erdoorheen te drukken. En als je écht een punt wilt maken, geef dan argumenten voor, maar ook tegen. Zo laat je de lezer nadenken over je onderwerp en verrijk je zijn gedachten.


Zorg voor inspiratie met speedwriting Zit je al meteen bij de eerste zin vast? Een goede manier om ideeën te genereren, is speedwriting. Neem een leeg vel of open een leeg Word-document en begin gewoon met schrijven over je onderwerp. Houd dit 10 minuten vol. Zonder stil te vallen. Het is de kunst om te blijven schrijven, zelfs als je denkt dat je inspiratie op is. Onder die druk presteer je optimaal en ontstaan vaak de beste ideeën.


Verrijk je verhalen met uitstapjes

Meer creativiteit in je tekst bereik je ook door af en toe een uitstapje te maken in je verhaal. Haal metaforen, citaten, voorbeelden of anekdotes aan. Alles wat je verhaal een verfrissende twist geeft. En het liefst zet het ook nog eens je boodschap kracht bij. Het voordeel van zo’n uitstapje is dat je de lezer scherp houdt. Dit bereik je ook door in je tekst een vraag te stellen. Daarmee ga je de dialoog aan met de lezer, en zo houd je zijn aandacht vast.


Gaan je schrijfhanden al jeuken met deze tips? Dan is het goed om tóch even het rempedaal in te trappen. Want wees nooit creatief om het creatief zijn. Bedenk dat het geen doel op zich is, maar een doel dient. Te veel creativiteit overschreeuwt het verhaal dat je wilt vertellen. In dat geval gaat vorm boven inhoud, en schiet de creativiteit zijn doel voorbij.


De eerste keer is nooit raak. Oefenen dus!

Misschien wel de belangrijkste tip: schrijven is meters maken. Oefenen. Doen. Fouten maken. Spelen met woorden. En laat, zeker bij twijfel, anderen meelezen. Of beter nog: lees je tekst hardop voor aan iemand. Dat is een goede toets of je tekst aanslaat en of de balans tussen echte inhoud en creativiteit in orde is.


Oja, en geef vooral niet op. Ook niet als je voor de zoveelste keer opnieuw moet beginnen. Denk maar zo: de eerste schrijfsels van Shakespeare waren ook niet direct raak. En de tien die volgden evenmin.


Denk je bij de zoveelste poging toch: ‘help, dit is niks voor mij’. Weet dan dat er bij Interlingo tal van taalspecialisten klaarstaan om de pen van je over te nemen voor het laten schrijven van creatieve teksten.


Wil je meer weten over creatief schrijven en hoe wij je daarbij kunnen helpen? Neem dan gerust contact met ons op. Mail naar joel.sigling@interlingo.nl of bel 040-21.22.321.








120 weergaven
bottom of page