Decennia geleden mocht de copywriter zijn pen helemaal leegschrijven voor een verkooptekst. Advertenties werden van boven tot onder gevuld met long copy. Met diepgravende informatie, aangevuld met commerciële proza om de lezer te overtuigen. Destijds werkte deze aanpak, maar vandaag de dag zou zo’n lap tekst elk doel missen. Het devies van nu is hoe korter hoe beter. Logisch, want de tijden zijn veranderd. Net als de wijze waarop we tegenwoordig teksten consumeren.
Tekst heeft een revolutie doorgemaakt. We lezen bijvoorbeeld steeds meer vanaf het scherm, en minder vanaf papier. En veel gesprekken worden niet meer mondeling gedeeld, maar via korte, snel getypte appjes. Het belangrijkste verschil is misschien wel het aantal boodschappen dat ons dagelijks bereikt, veelal via social media.
Dat heeft onze manier van lezen danig veranderd. Lange teksten zijn we niet meer gewend, en lezen is steeds meer verworden tot ‘kijken’. Zeker in het geval van commerciële teksten, die men vluchtig scant, in plaats van uitvoerig doorneemt. Uiteraard heeft de copywriter handige trucjes in huis om de lezer toch voor zich te winnen.
Microcopy, klein maar effectief
Uit onderzoek blijkt dat een bezoeker slechts zo’n 20% van de teksten leest op een webpagina. Dit dwingt de tekstschrijver slim om te gaan met online verkoopteksten. Een krachtig wapen hiervoor is microcopy.
Microcopy is een korte zin, of soms zelfs een enkel woord, waarmee web- of app-bezoekers worden aangespoord een aankoop te doen. Deze teksten nemen de laatste twijfel weg bij de lezer, op weg naar een succesvolle conversie. En hoe vanzelfsprekend deze tekstjes ook lijken, ze zijn krachtig in hun eenvoud. Enkele voorbeelden van microcopy:
· Gratis verzending
· Nog slechts 2 stuks beschikbaar
· 30 dagen bedenktijd
Bovenstaande voorbeelden zijn vooral praktisch van aard. Maar je kunt microcopy ook inzetten om je bezoekers een goed gevoel mee te geven. Bijvoorbeeld met deze zinnen:
· Geweldig, we gaan direct voor je aan de slag.
· Gefeliciteerd met je aankoop.
· Deze producten passen óók goed bij je.
Tips voor sterke microcopy
Microcopy oogt simpel, maar de woorden die je kiest, moet je zorgvuldig wegen. Zijn ze wel overtuigend, helder en krachtig genoeg? En passen de woorden die je kiest wel bij je merk? De volgende tips helpen je een eind op weg bij het formuleren van je copy.
1. Wees kort, maar krachtig
Elk stukje microcopy heeft een gericht doel. Wijk hier niet vanaf met overbodige woorden, maar wees gewoon duidelijk. Probeer dus niet te origineel te zijn. Een korte, doelgerichte boodschap volstaat.
2. Gebruik vriendelijke spreektaal
In je microcopy gebruik je spreektaal. Benader de tekst alsof je over de schouder van de gebruiker meekijkt en een korte aanwijzing geeft. Daarmee is je tekst zowel functioneel als vriendelijk van aard.
3. Verwerk je tone of voice in je microcopy
Microcopy is een extra kans om de stem van je merk te benadrukken. Hanteer daarom de tone of voice die jouw merk zo sterk en eigen maakt.
4. Gebruik geen jargon Jij weet alles van je product of dienst, maar dit geldt niet altijd voor je doelgroep. Gebruik daarom geen complex jargon in je microcopy, ervan uitgaande dat je klanten wel weten wat je bedoelt.
5. Neem microcopy mee in je webdesign.
Microcopy staat altijd op strategische plaatsen op je webpagina. Stel dat iemand zijn e-mailadres moet invullen, dan verwacht hij direct rechts van het invulvak of direct daaronder een knop met ‘verstuur’ of ‘meld aan’. Wijk niet af van dergelijke logica en verwerk je microcopy op de juiste manier in het design van je website.
Tot slot: Microcopy is overal te vinden op internet. Kijk daarom gerust het kunstje af van andere bedrijven en laat je zo inspireren voor je eigen website.
Wil je meer weten over microcopy en andere commerciële teksten, of wil je het schrijven ervan uitbesteden? Neem contact met ons via info@interlingo.nl of telefoonnummer 040-21.22.321.
Comments